Omezení odpisů, rekordní zisky automobilek a návrat zpět?

Jak jsme nastínili již v předchozím článku, od 1. 1. 2024 vstoupila v účinnost jedna z největších daňověprávních změn s dopadem na celou řadu ustanovení daňových předpisů a s dopadem na téměř všechny daňové rezidenty České republiky. Cílem novely, nesoucí název „ozdravný balíček“, bylo mimo jiné posílit saldo státního rozpočtu, a to v řeči čísel až s přesahem přes 150.000.000 Kč.

Jednou z nejčastěji medializovaných změn byl významný zásah do možnosti pořizovat „luxusní“ automobily v rámci firemních nákupů. V této souvislosti byl stanoven limit ve výši 2.000.000 Kč. na vozidla kategorie M1. Tato opatření vedla k následujícím důsledkům:

  • omezení daňově uznatelných nákladů (odpočtů) při pořízení automobilů (kategorie M1) pro podnikatelské účely na 2.000.000 Kč; a
  • omezení odpočtu DPH do výše 420.000 Kč , tedy 21 % z 2.000.000 Kč

 

Praktický dopad byl pak takový, že pokud si česká společnost chtěla po 1. 1. 2024 pořídit automobil v hodnotě 3.200.000 Kč bez DPH, činil počáteční náklad na pořízení automobilu 3.872.000 Kč včetně DPH. Společnost si následně uplatní maximální možný odpočet daně dle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „zákon o DPH“) ve výši 420.000 Kč. Současně platí, že si společnost může uplatnit, jako daňově uznatelné náklady, daňové odpisy maximálně do výše 2.000.000 Kč pořizovací ceny, a to nejméně v průběhu minimálně 5 zdaňovacích období. Celkové výdaje se započtením daňového dopadu z budoucích daňových odpisů a nároku na odpočet DPH budou činit 3.032.000 Kč.

Dopady o navržených změnách se mimo jiné promítly již před nabytím účinnosti daňové novely a reportoval o nich například server Novinky.cz. Rok 2023 byl pro prodejce luxusních automobilů mimořádně úspěšný, přičemž došlo k výraznému nárůstu prodejů v tomto segmentu trhu. Tento růst byl z velké části způsoben právě snahou mnoha podnikatelů a firem zajistit obměnu a modernizaci svého vozového parku před koncem roku 2023. Motivace k této časově omezené aktivitě pramenila právě z plánovaných legislativních změn, které omezují daňové výhody a jiné finanční úlevy spojené s nákupem „luxusních“ vozidel „na firmu“. Firmy tedy usilovaly o dokončení nákupů před implementací nových pravidel, aby si zachovaly stávající finanční výhody. Tento trend vedl právě k rekordním prodejním číslům a ke zvýšené aktivitě na trhu s „luxusními“ automobily v daném roce.

I přes to, že novela platí teprve osmý měsíc, začaly se objevovat spekulace o odstranění limitace odpočtu DPH. Tyto spekulace se pak zhmotňují v návrhu novelizace zákona o DPH, který byl předložen Ministerstvem financí a 12. 6. 2024 schválen Vládou České republiky. Pokud bude novela v legislativním procesu schválena, dojde ke dvěma významným změnám. Za prvé, zruší se současné omezení pro odpočet DPH u „luxusních“ automobilů. Za druhé, skončí tříletá výjimka, která dosud umožňovala odpočet DPH u automobilů nad 2.000.000 Kč. Česká republika získala od unijního výboru pro DPH povolení k těmto změnám na období od roku 2024 do roku 2026. Po uplynutí tohoto období bude Česká republika moci požádat o prodloužení těchto opatření i na další období.

Pokud bychom měli vše uvedené shrnout, návrh daňového balíčku vedl k rekordním tržbám prodejců automobilů a k obměně vozových parků řady českých podnikatelů. Ekonomicky uvažující podnikatelé plánují další obměnu vozového parku za tři roky, kdy bude znovu možné plně uplatnit odpočet DPH z pořizovací ceny automobilu.

 

Mgr. Bc. Ondřej Grygar
Advokát, PORTOS, advokátní kancelář, s.r.o.
Mgr. Jiří Tregler
Advokátní koncipient, PORTOS, advokátní kancelář, s.r.o.

 

Článek vyšel ve spolupráci s CCS PREMIUM TRUST

Článek vyšel na portálu pravniprostor.cz