Implementace směrnice o odolnosti kritických subjektů se blíží. Firmy přijde až na desítky milionů korun

V oblasti právní regulace kritické infrastruktury nás čekají významné legislativní změny. Ty souvisejí s implementací evropské směrnice o odolnosti kritických subjektů, známé jako CER (z angl. Critical Entities Resilience Directive). Jejím hlavním cílem je posílení odolnosti kritické infrastruktury vůči současným hrozbám, jako je například terorismus, kybernetické útoky nebo přírodní katastrofy. „K naplnění tohoto cíle dochází především díky rozšíření seznamu odvětví, která jsou považována za kritickou infrastrukturu. Členské státy si pak budou moci nad rámec vymezený směrnicí samy upravit, jaké oblasti budou do kritické infrastruktury zařazeny,“ přibližuje Barbora Vlachová, vedoucí právního týmu advokátní kanceláře PORTOS se zaměřením na kyberbezpečnost, digitální transformacia právo IT.

Kritická infrastruktura představuje klíčové prvky a subjekty, u nichž by narušení funkce mělo vážné dopady na fungování a bezpečnost společnosti a státu. S implementací směrnice, k níž musí dojít nejpozději do 17. října, budou zavedeny přísnější bezpečnostní standardy a zároveň bude kladen větší důraz na spolupráci mezi členskými státy EU. Tím by podle Vlachové mělo dojít k efektivnějšímu předcházení rizik.

 

Jaké závazky z toho plynou pro Česko?
Státy mají především povinnost identifikovat kritické subjekty, a to do roku 2026. Tento proces bude nutné opakovat a udržovat tak aktuální seznam subjektů, které jsou považovány za kritické pro národní bezpečnost a hospodářství. Dále bude nutné vytvořit a aplikovat strategii pro zvýšení odolnosti kritických subjektů a zavést nad nimi účinný dohled.

 

Můžeme tedy očekávat legislativní změny i na úrovni českého právního řádu?
Vzhledem k tomu, že CER má právní podobu směrnice, není tento předpis přímo závazný. Transpozice do českého právního řádu je tedy nutností. V současnosti je v přípravách nový zákon o kritické infrastruktuře. Už teď je ale zřejmé, že se ho nepodaří přijmout v rámci stanovené implementační lhůty, ale pravděpodobně až v roce 2025.

 

Co brání včasnější implementaci této legislativy?
Obdobně jako v případě zákona o kybernetické bezpečnosti i zde jsou některé rizikové oblasti, které brzdí přípravu zákona. Ze strany odborné veřejnosti jsou kritizována zejména některá navrhovaná ustanovení týkající se bezpečnosti dodavatelského řetězce či vysokých sankcí. Vesměs se jedná o nástroje, které přímo nevycházejí ze směrnice CER a jsou specifikem navrhované české úpravy.

 

Přibydou samotným subjektům, které spadají do kritické infrastruktury, nové povinnosti?
Ano, a to zejména těm, které dosud pod podobnou regulaci nespadaly. Tyto subjekty navíc budou muset – v souladu se strategií státu – pravidelně vyhodnocovat rizika a hlásit je dohledovým orgánům. Mimoto bude nutné zavést pokročilé bezpečnostní systémy v rámci fyzické i digitální bezpečnosti, které budou podléhat pravidelným auditům. Součástí systému budou i školení pro zaměstnance a management, aby mohli efektivně čelit případným hrozbám.

 

Dopadnou nějaké změny i na jejich dodavatele?
Směrnice CER přinese zvýšení odpovědnosti dodavatelů za zabezpečení služeb a produktů poskytovaných subjektům kritické infrastruktury. Vzhledem k tomu, že samotné subjekty kritické infrastruktury budou mít povinnost sledovat a hlídat bezpečnost svých dodavatelů, budou po těchto dodavatelích rovněž požadovat prokázání splnění různých bezpečnostních požadavků.

 

Na co by se měly subjekty, na které nová legislativa dopadne, připravit?
V tuto chvíli bych doporučila zejména pečlivé prostudování samotné směrnice CER a monitoring legislativního procesu nového zákona o kritické infrastruktuře. V rámci zajištění souladu s novou právní úpravou pak bude vhodné začít tzv. GAP analýzou, která identifikuje, nakolik jsou vyžadovaná opatření již plněna. U opatření, která naplněna nejsou, je pak nutné určit postup, kterým bude shody s legislativou dosaženo. Po implementaci nové právní úpravy v organizaci je pak nutné zavedená opatření průběžně kontrolovat a vyhodnocovat a v případě potřeby měnit. Nové povinnosti se tak stanou součástí širšího compliance společnosti, resp. jedním z jeho pilířů.

 

Jaké budou náklady firem na tyto změny?
Náklady firem související s implementací směrnice CER do vnitrostátního práva budou vyplývat hlavně z velikosti daného subjektu a kritičnosti služeb, které poskytuje. Mohou tak oscilovat v řádu od statisíců po desítky milionů. Důležitým faktorem je také současný stav nastavených procesů. Pro minimalizaci nákladů bych doporučila včasnou přípravu na povinnosti, které ze směrnice CER vyplývají, a jejich rozložení v delším čase.

 

Článek vyšel v prioritymagazin.cz (1. 8. 2024)